Зарубіжна література 5 клас

          П'ятнадцяте квітня

Тема:  Марина Іванівна Цвєтаєва (1892 - 1941). «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних казок (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.)
Завдання 
 З відеоуроку виписати у зошит ( ставте на паузу і списуйте) : 
1 . Хто такий ліричний герой.
2. Тему та ідеї  твору "Книжки в червоній палітурці.
3. Прослухайте поезію мовою оригіналу, порівняйте з українським перекладом 👉 Марина Цветаева " Книги в красном переплете" 

Чотирнадцяте квітня

 Тема: Марина Цветаєва . Сторінки життя та рання творчість поетеси. 

 Прочитайте матеріали про Марину Іванівну Цвєтаєву

Нам важко навіть уявити світ, у якому немає книги. До неї ми звикли з самого дитинства, вона розкривала перед нами дивовижні таємниці життя та давала корисні поради у важку хвилину, вчила нас розуміти самих себе. У наш час на заміну друкованим книгам приходять електронні. Але прихильників традиційних книжок завжди буде багато, адже спілкування з друкованою книгою викликає особливе відчуття, ніби спілкування з живою людиною.

А ви знаєте, що була така поетеса, яка змогла у вірші через ліричного героя передати захоплення іншими літературними героями. Це Марина Цвєтаєва. Хочете почути як? Тоді помандруємо світом поезії Марини Цвєтаєвої.

Любов до книги до кожному з нас приходить в дитинстві. І дівчинка, про яку сьогодні піде мова, полюбила їх, коли була маленькою. Подивіться на портрет. Це поетеса Марина Іванівна  Цвєтаєва. Якщо нам пощастило б потрапити до неї додому, то почули б дзвінкі голоси – піаністки Марії Олександрівни, сестри Марини Анастасії. Ви би подивилися навколо й здивувалися кількості книг. Місто Москва отримала у подарунок від сім’ї Цвєтаєвих три бібліотеки: батька, матері, дідуся. В цьому будинку всі любили читати книги.

Увага! Перш ніж розпочати знайомство з біографією авторки, хочу наголосити, щоб ви уважно читали і в кінці огляду біографії могли відповісти  на такі питання:

- У скільки років М. Цвєтаєва почала читати?

- У скільки років поетеса почала писати вірші?

- Якими мовами володіла М. Цвєтаєва?

- Як називалася її перша поетична збірка?

Тож розпочинаємо!

Марина Іванівна Цвєтаєва наро­дилася 8 жовтня 1892 року в Москві.

М.Цвєтаєва
Її батько, професор Мос­ковського університету Іван Володи­мирович Цвєтаєв, був засновником і першим директором Музею мис­тецтв - нині Державний музей образот­ворчого мистецтва імені О.С. Пуш­кіна, в якому зібрані шедеври живо­пису і скульптури.

                                                   Батьки Марини Цвєтаєвої      

 Мати, Марія Олександрівна Мейн, була таланови­тою піаністкою, ученицею видатного російського композитора Антона Рубінштейна,  також захоплюва­лася поезією, писала вірші. "У нашому домі музика лилася звідусіль", - згадувала Марина Цвєтаєва про роки свого дитинства. Марія Олек­сандрівна хотіла бачити в майбутньому Марину теж піаністкою. Молодша сестра Марини Цвєтаєвої Анастасія не мала музичних здібностей, тому всі надії батьки покла­дали саме на Марину. Рояль змалку став великим другом Марини Цвєтаєвої.

"Усю музичну класику ми, коли стали дорослими, впізнавали як "мамине" - "це мама грала". Бетховен, Гайдн, Шопен, Гріг... Під їхні звуки ми засинали. І ось перший Мусин виступ! Я побачила її на естраді, з довгим ру­сявим волоссям, зібраним бантом над чолом, у картатій сукні. Спокійно, наче доросла, вона сиділа за роялем і, не  звертаючи уваги на зал, дивилася на клавіші роялю. Коли я почула її гру і захоплення залу, моє серце сповнилося ніжності до старшої подруги дитинства. Я нікого, крім неї, не бачила... Вона грала на роялі так само пристрасно, як і читала вірші, які теж в її виконанні ставали музикою..." Так писала сестра Анастасія про виступ шестирічної Марини Цвєтаєвої.

Дуже рано до Марини Цвєтаєвої прийшло розуміння того, що більше, ніж рояль, вона любить книги. Із чотирьох років вона самостійно чи­тала, поєднувала слова римами, а з п'яти років почала пи­сати вірші, причому не тільки російською, а й французь­кою і німецькою. 

Будинок Цвєтаєвих, що знаходився у центрі Москви, часто відвідували друзі батьків - вчені, музиканти, пись­менники, художники. Доньки Марина і Анастасія (у сім'ї їх, звали Муся і Ася) зростали в атмосфері служіння красі. Іван Володимирович Цвєтаєв, вив­чаючи все життя твори мистецтва, вважав, що тільки мис­тецтво може змінити людей, зробити їх добрішими, світлішими серцем.



Будинок Цвєтаєвих у Москві . Сьогодні - це музей пам'яті М.Цвєтаєвої

А 1910 року, ще навіть не закінчивши гімназію, вона потайки від рідних видає свою першу поетичну збірку "Вечірній альбом". Читачі, які познайомилися з цією книгою юної авторки, одразу зрозуміли, що в Росії з'явилася нова зірка поезії.

 Кожний вірш М.І. Цвєтаєвої просякнутий музикою, тому невипадково багато її творів стали піснями, роман­сами, що звучать і нині.

Протягом багатьох десятиліть творчість поетеси замовчувалася. Довелося довго очікувати справдження її юнацького пророцтва, що її віршам «як старовинним винам, ще прийде слушний час».

 Але з часом творчість поетеси посіла гідне місце в російській поезії.

Завдання : знати основні факти з біографії авторки та дати усно відповіді на питання, поставлені на початку уроку ( виділені червоним шрифтом).





 Двадцять перше січня 

Тема : Образ Тома Сойєра

 

          Том Сойєр — герой романів Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» (1876) та «Пригоди Гекльберрі Фінна» (1884). Цей персонаж постає у вигляді дванадцятирічного хлопчика, який є жителем маленького провінційного американського містечка Сейнт-Пітерсбург на Міссісіпі.
Він є сиротою, однак його виховує сестра покійної матері, благочестива тітонька Поллі. Хлопчику абсолютно нецікаве те життя, яке тече навколо, але він змушений дотримуватися загальноприйнятих правил: ходити в школу, відвідувати церковну службу по неділях, акуратно одягатися, добре поводитися за столом, рано лягати спати.
Не дивно, що він раз у раз порушує ці ненависні правила, чим викликає обурення та гнів суворої тітки.
Риси характеру Тома
Заповзятливості та спритності Тому не позичати.
Ну хто ще, отримавши в покарання завдання побілити довжелезний паркан, зміг би повернути справу так, що паркан пофарбують інші хлопчаки, та до того ж сплативши право взяти участь у настільки захопливому заході дитячими «скарбами», наприклад, дохлим щуром.
 Та й отримати Біблію в нагороду за чудове знання її змісту, на ділі не знаючи жодного рядка, теж далеко не кожен зможе. А ось Том зміг! Розіграти кого-небудь, обдурити, придумати що-небудь незвичайне — це стихія Тома.
Багато читаючи, він прагне і власне життя зробити таким самим яскравим, як і життя героїв книжкових романів. Він пускається в «любовні пригоди», влаштовує гри в індіанців, піратів, розбійників. В які тільки ситуації ні потрапляє Том завдяки своїй кипучій енергії: то вночі на цвинтарі стає свідком вбивства, то присутній на власному похороні.

     Завдання

Заповнити анкету-характеристику Тома Сойєра

Ім’я: 

Герой книжки: 

Вік:

Національність:

Освіта: 

Батьки: 

Портрет: 

Ставлення до друзів: 

Пригоди: 

  

Характеристика та опис Тома Сойєра

Які риси характеру притаманні Тому Сойєру? Як позитивні, так і негативні, адже Том — звичайний хлопчисько, якому властиві не тільки гідності, а й недоліки.

Завдання. Запишіть кілька позитивних, негативних та нейтральних рис характеру Тома Сойєра 

Позитивні риси характеру Тома

  • життєрадісність, оптимізм
  • заповзятливість
  • наявність гарних організаторських здібностей
  • енергійність
  • винахідливість
  • доброта
  • щирість
  • співчутливість
  • шляхетність душі
  • романтичність
  • витримка, витривалість
  • мужність, відвага, хоробрість
  • порядність
  • вміння орієнтуватися та знаходити вихід у складних ситуаціях
  • дотепність
  • кмітливість
  • тямущість
  • справедливість
  • вміння жартувати
  • начитаність
  • Негативні риси характеру Тома

    • неслухняність
    • схильність до хуліганства
    • надмірна самовпевненість
    • безпечність
    • легковажність
    • схильність до ризикованої поведінки
    • здатність до здійснення відчайдушних вчинків
    • лінь
    • байдужість до переживань рідних
    • наявність шкідливих звичок (паління)

    Нейтральні риси характеру Тома

    • хитрість
    • схильність до фантазування, мрійливість

     Двадцяте січня

Тема: Світ дорослих та дітей у повісті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра"


Вітаю вас, любі учні. У нашому світі досить багато протилежностей, які ми часто порівнюємо або протиставляємо. Наприклад: коти і собаки, весна і зима. А ми сьогодні з вами порівняємо світ дітей і світ дорослих. І не лише у нашому сучасному світі, а й у літературі, а зокрема у творі Марка Твена.

 

 Я пропоную вам скласти асоціативний ланцюжок із трьох слів  від слів дорослий і дитина.
 Наприклад ,   дитина - іграшки, морозиво, мультики. Дорослий - робота, банківська карта,  відповідальність.

Тож, у нас з вами уже з’явився світ, який складається з наших уявлень. А зараз до нього ми додамо також думки автора та наші спостереження за текстом. Сьогдні порівнюємо світ дорослих і світ дітей, опираючись на змість повісті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра".

 Про кого мова?

Зараз ви прочитаєте  опис героя,  і спробуєте здогадатися, про кого ймова.

1. «В ньому біс сидить…він син моєї покійної сестри.»  «Його мокра чуприна була ретельно пригладжена щіткою, і короткі кучерики лежали рівно й гарно.» 

2. «Чарівне, голубооке створіння з двома довгими золотистими кістками, в білому платтячку та вишитих панталончиках.»

3. «…був собі господарем і робив усе, що йому заманеться. За сухої погоди він ночував на чужих ганках, а коли дощило- у порожній бочці…» 

4. «Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше. Голосно гудів і вдавав із себе пароплава, і дзвінко гудів.» 

5. «Пяничка, не памятає, що робить, але вірний друг, підтримує індіанців…» 

6. «Мстивий, підступний, клятий, прикидається другом, порушує слово, доводить безвинну людину до вязниці.» 

Вгадали? Тепер вам треба спробувати сказати, які риси характеру притаманні кожному з цих героїв і в яких ситуаціях це найбільше проявлялося.

Причина конфлікту?

Скажіть будь ласка, чи завжди діти та дорослі живуть у злагоді в повісті?(Наведіть приклади із твору.) Чому так відбувається? Чи бувало з вами таке, що ви не могли дійти згоди зі своїми батьками, старшими в родині?  

Подумайте, що можуть зробити діти , аби уникнути конфлікту, допомогти знайти спільну мову.  Що спільного і відмінного між дорослими та дітьми? 

Завдання 1. Складіть п'ять порад дітям, які б , на вашу думку, допомогли уникнути конфліктів між дорослими та дітьми. 

Завдання 2.  Поміркуйте, який дорослий виросте із Тома? Обгрунтуйте свою думку.

          Завдання 3Кросворд-перевірка онлайн 

      

 Ключі до запитань гри "Про кого мова ?" : 
1.Том
2. Беккі Тетчер
3. Гекк Фінн
4. Бен Роджерс
5.Маф Поттер
6. Індіанець Джо

   Чотирнадцяте січня 

Тема : Марк Твен . Повість " Пригоди Тома Сойєра"
 

         1.Знайомство з опорними словами. Поняття "повість" та "автобіографічний твір" записати у зошит і вивчити.

          Псевдонім – вигадане ім*я.

           Автобіографічний твір – це опис власного життєвого шляху; це твір, у якому автор використовує  епізоди з власного життя. ( Записати і вивчити)

          Повість – прозовий твір з однолінійним сюжетом за широтою життєвих явищ більший за оповідання,   але менший ніж роман. ( Записати і вивчити)

          Прототипи – живі люди, з яких списані герої.

          Емігранти – люди, які залишили батьківщину і виїхали в іншу країну для постійного проживання.

      Кожна  людина була колись дитиною. Всі ми родом з прекрасної країни Дитинства. Всі дорослі були колись дітьми: балувались, ганяли голубів, боялись темряви, долали страх випробовування, а найбільше любили проводити час з друзями . Про двох таких нерозлучних друзів – Тома та Гека – знає весь світ, а в американському місті Ганнібал навіть  стоїть  їм пам*ятник. А  відомими вони стали завдяки письменникові Марку Твену.

Дорослі виростають, забувають  дитячі витівки і забороняють робити дітям те, що робили самі. Добре, що є мудрі дорослі – письменники, - які люблять писати книги, вигадуючи цікаві пригоди, або пригадуючи їх зі свого дитинства. А ми читаємо ці книжки і дізнаємось, якою була їхня країна Дитинства.

Дитинство героя одного з найвідоміших письменників Марка Твена було повне пригод і несподіванок і дуже схоже на дитинство самого  автора.  Це автобіографічний твір  «Пригоди Тома Сойєра». Книга настільки популярна, що перекладена майже на всі мови світу, за цим твором зняті фільми. Хто ж він, автор книги?

Читаючи вдома статтю підручника, ви дізнались, що життя Марка Твена було сповнене пригод – щасливих і трагічних. Давайте пригадаємо їх, адже повість «Пригоди Тома Сойєра»  безпосередньо пов*язана з життям письменника.

Перевір себе (усно)

1.      У якій країні жив Марк Твен?   

         2.  Назвтіь справжнє ім*я Марка Твена. /словникова робота -  «псевдонім»/

     3.  Що ви знаєте про сім*ю, в якій народився і жив Марк Твен? /словник – «емігранти»/

     4.  У якому місті пройшло дитинство Семюела?

     5.  В яких містах України побував письменник?

     6.  Хто з вас зрозумів походження псевдоніма Марк Твен?

     7.У скільки років Семюелю довелось піти працювати?

     8.Ким довелось працювати Марку Твену?

     9. «Пригоди Тома Сойєра» вийшли у 1876р. Чому читачі так полюбили героя книги?

 10. Хто з українських авторів нагороджений літературною премією імені Марка Твена?

Історія створення повісті "Пригоди Тома Сойєра" 👉Відео

Д\з Прочитати повість "Пригоди Тома Сойєра"

По можливості читати повіністю - на високий бал ( книжки є в бібліотеці). На достатній і середній читати короткий переказ👇 і дивитися екранізацію в мережі.👉 Фільм " Пригоди Тома Сойєра"

Читати короткий зміст Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”

Глава 1

Розсерджена жінка похилого віку всюди шукає свого племінника. Вона сердиться і крутиться дзигою, і врешті-решт її зіркі очі в парадних окулярах знаходять його в комірчині. Вона виявила хлопчика всього забруднені варенням, і готова до того, щоб врізати йому, як слід. Але верткий хлопчисько хитрістю вирвався з чіпких рук тітки Полі і випарувався. Від несподіванки стара жінка голосно розсміялася: Том і на цей раз спритно провів її, і вона більше не могла на нього сердитися.

Глава 2

У вихідний день тітонька поставила перед хлопчиком відро з вапном і поклала кисть на довгій ручці. Том мав пофарбувати паркан. Але спритний племінник не рахував таке заняття гідним його, і почав гарячково міркувати, як же схитрувати. І раптом в його геніальної голові майнула цікава думка. Він взяв кисть і з захопленням взявся за роботу. Сусідський хлопчик Бен почав його дражнити, але Том переконав його, що білити паркани – це справа, яка довірять не кожному. В результаті чого Бен став буквально благати Тома дати і йому кисть в обмін на яблуко. Том неохоче погодився, ховаючи лукаву посмішку. На зміну Бену приходили інші хлопчаки і до обіду Том був уже багатою людиною. Він був щасливий, а паркан пофарбований.

Глава 3

У передчутті перемоги Том відправився додому, де тітка з недовірою вислухала його заяву про те, що паркан уже побілена, та ще й кілька разів. Переконавшись, що Том НЕ бреше, вона розчулилася і дала йому яблуко. Том попутно стягнувши ще й пряник, вискочив на вулицю, кинувши кілька грудок бруду в слухняного хлопчика Сіда.

Далі він вирушив на міську площу, де проходили ігри місцевих хлопчаків. Через якийсь час Том відправився додому і зустрів по дорозі голубооку дівчину, і вона одразу ж полонила його серце. Том довго видивлявся на дівчинку з подтішка, і коли вона йшла, кинула йому квітку маргаритки. Том засяяв від щастя. Коли він прийшов додому, то навіть не став сердитися на зауваження тітки Полі.

Глава 4

Коли Том йшов в недільну школу, для нього діставали ошатний костюм, інші черевики і строкату солом’яного бриля. У недільній школі потрібно було заучувати напам’ять багато псалми, і в якості заохочення, хлопцям вдавалося квитки різних кольорів. У кого було 10! Жовтих квитків, йому видавалася справжнісінька біблія.

Том страшенно не любив заучувати цілі тексти, не вмів сидіти на місці і розважався, як міг. За якісь дрібнички він вимінював у хлопців різні квиточки. Коли стали проводити нагородження учнів, ніхто не міг пред’явити потрібної кількості квитків. Тоді встав Том і показав ціле віяло цих квитків, від чого у всіх очі вилізли на лоба, але біблію хлопчикові все ж вручили.

Глава 5

Під час ранкової проповіді в церкві Том крутив головою і намагався зловити муху. Коли йому вдалося затиснути її в руці, тітонька наказала хлопцеві не пустувати, і муху довелося випустити. Недовго думаючи, Том почав розважатися з жуком, який сидів у нього в кишені. У якийсь момент жук укусив Тома за палець, і відразу ж був відкинутий на підлогу. Раптом до церкви зайшов нудьгуючий пудель він зауважив жука, ліг на черево і спробував його зловити. Люди, які знаходилися поруч, беззвучно вмирали зі сміху, прикриваючись віялом. Пудель ще довго полював за жуком, і ненавмисно на нього наступив. Мабуть жук укусив собаку, так як вона, взвизгнув, заметушилася уздовж рядів. Проповідь мало не було зірвано, всім було весело. Том був задоволений.

Глава 6

У понеділок Том відчував себе нещасним, так як знову потрібно було йти в школу. У хлопчаки промайнула думка, що було б здорово захворіти, і він став вигадувати хвороба. Вирішивши зобразити, що жахливо болить палець на нозі, Том протяжно застогнав. Коли прибігла тітка, він заявив, що у нього гангрена. Тітка Поллі полегшено розсміялася, розгадавши хитрість племінника, і відправила його в школу.

По дорозі в школу Том зустрів бідного хлопчика Гекельбери Фіна і розговорившись, запізнився в школу. Учитель відшмагав його різками, і Том з полегшенням сів за парту на вільне місце. Його сусідкою по парті виявилася все та ж незнайомка, що полонила його серце. Том поклав перед нею на парту персик, але дівчинка відвернулася. Том почав умовляти її і все ж йому вдалося залучити її увагу. Дівчинці сподобалося, як Том малює і попросила і її навчити малювати.


Після жвавої бесіди, Том щось написав на папері. Коли ж дівчинці вдалося забрати папір з рук зміщеного Тома, вона прочитала: “Я тебе люблю”.

Глава 7

У школі Том намагався читати підручник, але йому було нудно. Він дістав кліща з коробочки і почав ганяти кліща по парті. Це помітив вчитель і побив його. На перерві Том зустрівся з Беккі на вулиці. Хлопчик поцілував її в щоку і сказав, що тепер вона повинна бути тільки з ним. Побіжно Том згадав ім’я іншої дівчинки, яка йому раніше подобалася, чим викликав обурення Беккі. Вона залилася сльозами і почала усуватися від нього. Том утішав, як міг. Врешті-решт він низько опустив голову і тихо пішов геть.

Глава 8

Том задумав стати піратом. Він уявляв, як його ім’я буде гриміти на весь світ. Він буде носитися по морях з піратським прапором на кораблі. Він називав себе Чорним Месником Іспанських морів. Розмірковуючи про життя, він раптом натрапив на іншого хлопця, який називав себе Робін Гудом. Тут же два шибеника вчепилися один в одного, а через деякий час розійшлися по домівках.

Глава 9

Том і його друг Геккельбері домовилися зустрітися вночі на кладовищі, і тому мало не проспав. На кладовищі хлопчаки зачаїлися і стали чекати, коли прийдуть небіжчики. Раптом вони почули голоси людей. Вони несли на носилках чиєсь тіло. За тим вони вирили чиюсь могилу і поклали в труну труп, безцеремонно виконав назовні колишнього власника труни. Хлопчики сиділи ні живі не мертвий. Коли їм представився такий випадок вони пустилися навтіки.

Глава 10

Гек і Том намагалися з усіх зберегти випадок на кладовищі в таємниці. Коли Том потихеньку увійшов в спальню, то відразу ліг спати. Вранці його ніхто не будив, що було дивним, а тітка Поллі плакала і говорила, що тепер він може і далі її ганьбити. Коли Том прийшов до школи, на нього чекала чергова порція різок за те, що він прогуляв школу напередодні.

Глава 11

Вранці на кладовищі було знайдено труп і це стало відомо всій окрузі. Всі поспішили на місце злочину. Після всіх цих подій Том почав розмовляти уві сні. Прикинувшись, що у нього болить зуб, Том став на ніч підв’язувати зуби, щоб не проговоритися уві сні. Він не знав, що Сід потихеньку послаблює його пов’язку, щоб слухати, що Том бурмоче ночами.

Глава 12


Тітонька Поллі стала помічати у свого племінника якусь апатію. Вона не знала, що Том стурбований тим, що Беккі захворіла. Хлопчик переживав, що дівчинка може померти. Тітонька перепробувала всі народні кошти, які тільки знала, але нічого не допомагало. Вона почула про нові ліки, яке вирішила випробувати на племінника. Це мало успіх. Усередині Тома щось вибухнуло. Пізніше він поділився ліками і з котом, який почав літати по дому з шаленою швидкістю.

Глава 13

Хлопці вирішили поплисти по річці на плоту. Тут зібралися всі скривджені хлопчаки на своїх родичів. Кожен з них ніс якусь провізію. Пліт плавно дійшов до середини річки, і коли хлопчики обернулися. Вони побачили, що їх місто залишилося далеко. Вони відпливали все далі і далі і висадилися на якийсь берег.

Глава 14

Прокинувшись вранці, Том довго споглядав природу. Його увагу привернула гусениця, потім він спостерігав, як працюють мурахи і сонечко. Він розштовхав інших піратів, і вони стали бігати, стрибати, наздоганяти один одного. Вночі їх пліт віднесло течією, і хлопці вдають із себе справжніми піратами на безлюдному острові.

Глава 15

Том вийшов з лісу і пішов таємно відвідати рідний дім. Там він дізнався, що родичі кинулися шукати втікачів, але побачивши якусь перевернуту човен, вирішили, що хлопчаки потонули. Про це Том дізнався, з розповіді своєї тітки, коли стояв під вікна будинку. Він побачив тітку Поллі, яка навіть не намагалася стримувати сліз і розповідала, як вона його любила.

Глава 16

Поступово хлопчаків все частіше стала відвідувати думка, що треба б повернутися. Том не сказав хлопцям, що їх вважають померлими, і пропонував хлопчикам пошукати скарб. Але хлопці наполягали, що треба повернутися. Цієї ж ночі вони потрапили під зливу. Вони сховалися під розлогим дубом, але це їх мало рятувало.

Глава 17

Том запропонував хлопчакам повернутися додому якось несподівано. Йому довелося розповісти друзям, що їх вважають потонули. План полягав у тому, що коли їх будуть ховати, з’явитися живими і неушкодженими. План хлопцям сподобався, і вони стали збирати свої пожитки. Вони зібралися з духом і постали перед своїми рідними, які мало не задушили мандрівників в своїх обіймах.

Глава 18

Том став героєм дня і важливо ходив, задерши хвіст. Він подумав, що йому вистачить слави, він проживе без Беккі. Він повернувся в школу, і в першу чергу, не упустив моменту образити Беккі і тепер прогулювався по школі. Він став приділяти увагу Еммі, чим викликав сльози у Беккі.

Глава 19

Тома чекав неприємний сюрприз: тітонька дізналася, що він заходив до неї, коли був піратом. Том почав виправдовуватися, що, мовляв, він скучив і коли йшов, навіть поцілував тітку. Та дуже зраділа, і навіть розплакалася. Їй так було приємно, хоча вона розуміла, що це може бути брехнею. Тому і самому зробилося радісно від почуттів його почуттів, і він втік гуляти.

Глава 20

У школі Том підійшов до Беккі і вибачився перед нею за своє недавнє поведінку. Але Беккі була ображена і не збиралася прощати хлопчиська. На перерві він випадково натрапив на все ту ж Беккі, яка крадькома розглядала підручник анатомії, що лежав у вчителя на столі. Дівчинка ніяк не очікувала побачити Тома і від несподіванки, зачинила книгу, ненавмисно порвавши сторінку.

Коли вчитель увійшов до класу і виявив, що хтось порвав підручник, він влаштував допит. Опитавши кількох хлопчиків, він дістався до дівчаток. Коли черга дійшла до Беккі, Том побачив, як вона почервоніла. Він тут же випалив, що це він порвав книгу, і спокійно був побитий учителем. Зате в очах Беккі, повних сліз, він прочитав вдячність і любов. Від цього покарання здавалося не таким болючим.

Глава 21

Наближалися канікули, і вчитель хотів, щоб учні добре закінчили навчальний рік. Для цього він не забував застосовувати різки, і Тому діставалося предостатньо. Всі тремтіли перед учителем і нарешті іспит відбувся.

Глава 22

Том вступив в суспільство непитущих, і дав обіцянку не пити, не курити, не лаятися. З цього він зрозумів тільки одне: якщо людині щось заборонити, він негайно ж захоче це зробити. Одного разу в місто приїхав оркестр, що складається з негрів, і Том з хлопцями теж стали виступати.

Глава 23

Знайшли винуватця тієї страшної історії на кладовищі і відбувся суд над ним. Останні слова підсудного Меф Поттера були про те, що він був п’яний і все вийшло випадково. І раптом він попросив викликати Тома Сойєра, який повідав суду, як все було насправді. Виявляється, у всьому був винен індіанець Джо і Меф Поттера виправдали.

Глава 24

Том прославився на всю округу. Все тільки про нього і говорили. Все було добре, і лише одне засмучувало Тома: він розумів, що індіанець з ним розрахується. Минали дні, але зловити вбивцю ніяк не вдавалося.

Глава 25

Том вирішив в щоб те не стало відшукати індіанця Джо. А також йому спало на думку знайти справжній скарб. Він взяв собі в помічники Гека, і вони стали виношувати план.

Глава 26

Хлопчаки представляють себе Робін Гудамі і продовжують шукати скарб. Одного разу вони зачули кроки, і сховалися за корч. Це був індіанець Джо.

Глава 27

Хлопці вирішили вистежувати і далі індіанця. Це виявилося не так просто, як вони думали. Вони вирішили вистежувати його вночі.

Глава 28

Хлопці вистежили, де зупинився індіанець. Одного разу Том мало не наступив йому на руку, коли той спав, до нестями п’яним. Від страху Том кинувся бігти.

Глава 29

Том зустрівся з Беккі, і вони добре провели час. Дорослі вирішили для дітей влаштувати пікнік. Том з Беккі вирішили втекти до вдови Дуглас, щоб поїсти смачного морозива.

Глава 30

Виявилося, що пропали Том і Беккі і все місто кинувся на їх пошуки. Минуло три дні, а втікачі не були знайдені. Пошуки тривали, але рідні були в жаху.

Глава 31

Том і Беккі заблукали в печеру. Дослідивши її глибини, мандрівники, як і слід було очікувати, заблукали. Вони тікали від страшних кажанів і збилися зі шляху. Том узяв в руки мотузку і поповз кудись вперед, намагаючись знайти вихід.

Глава 32

Коли були втрачені всі надії, Том побачив слабкий промінь світла. Він повернувся за Беккі, і вони вийшли на свободу. Рідні, які виплакали всі очі, були раді обійняти і Беккі, і Тома. Через час Том подався до свого друга Гекові, а потім відвідав Беккі. Її батько, суддя Течер запропонував Тому жартома ще раз сходити в печеру. І раптом тому згадав, що в печері йому здався індіанець Джо.

Глава 33

Таким чином в печері було знайдено мертвий індіанець Джо. Гек запропонував Тому пошукати золото в печері і хлопчаки рушили в путь. Після довгих пошуків друзі вирили скриню з золотом. Хлопці пересипали гроші в мішки і потягли до виходу.

Глава 34

Том і Гек потрапили в гості до вдови, яка хотіла всиновити Гека. На що Том заявив, що Гекові це не потрібно, тому що вони знайшли скарб. Коли їм не повірили, Том показав кілька золотих монет.

Глава 35

Суддя Тетчер перейнявся повагою до Того і став прихильно до нього ставиться, коли Беккі розповіла, як він за неї заступився. Батько обіцяв влаштувати Тома до військової академії.


Тринадцяте січня 

Тема : Марк Твен. "Пригоди Тома Сойєра"

Опрацювати подані матеріали. 










Прочитати статтю підручника на ст.152-154.

Творче завдання (за бажанням) : скласти в телефоні за допомогою прорами  inshot кроссенс за біографією Марка Твена.  

Відео , з якого ви дізнаєтесь , що таке кроссенс як вид роботи і як його складати

👉Як навчитися робити кроссенс

Для зразка показую кроссенс з Інтернету з відгадками:

1. Макр Твен - американський письменник, гуморист, сатирик, публіцист, видавець. 

2.Народився в рік, коли на землю прилетіла комета Галлея. Сам письменник надавав цьому факту дуже велике значення. За рік до смерті він сказав: “Я прийшов в цей світ разом з кометою Галлея і піду разом з нею”. Так і сталося…

3. Народився в селі Флорида, в штаті Міссурі (Середній Захід США)

4. У селищі Флорида жило лише 100 мешканців. Своїм народженням майбутній письменник зільшив його населення на 1 %, про що він в майбутньому згадував з усмішкою.

5. Відвідання недільної школи були справжніми тортурами для малого Семюеля.Від нудьги він зі своїм другом почали грати в карти і їх мало не зловив священик. Щоб уникнути покарання вони заховали карти в одяг священника . Був справжній скандал, коли той, одягнувшись, почав благословляти парафіян, а їм на голови посипалися карти. 

6. Був лоцманом на річці Міссісіпі.

7. Практично все, написане рукою Твена, піддавалося жорсткому редагуванню його дружини, Олівії Ленгдон. Втім, він і не нарікав: дружина володіла стилем нітрохи не гірше за нього, а іноді її зауваження здавалися йому дуже слушними … 

8. Марк Твен, випустивши роман «Пригоди Тома Сойєра», відразу ж включає своє ім’я в список найбільших американських письменників.

 9. Наприкінці життя, після втрати найближчих людей, Марк Твен починає занурюватися в містику і шукає істинний сенс життя в релігії. Недарма героєм його останніх книг стає сам Сатана, який безроздільно править цим світом.





Вікторина "Хлопчик-зірка"

      Загадки за розділом "Літературні казки"


 19.11.2020 

Пісенька про Андерсена 

Г.К.Андерсен коротка біографія


13.11.2020  1. Опрацювати доповідь на тему :  "Кроссенс"   Як складати кроссенс 

        2. Спробуйте створити власні кроссенси за сюжетом казок О.Пушкіна та Г.К. Андерсена , які ви читали, чи біографій цих авторів.

12.11.2020

Тема : Г. К. Андерсен. "Непохитний олов'яний солдатик"

1.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ЕКСПРЕС-УРОК ПРО АНДЕРСЕНА

Експрес-урок

2. Прочитайте у підручнику казку Г.К.Андерсена "Непохитний олов'яний солдатик" (ст.91-95)

3.РОЗГЛЯНЬТЕ КРОССЕНС*. РОЗКАЖІТЬ ПРО ПРИГОДИ ОЛОВ'ЯНОГО СОЛДАТИКА 

Кроссенс* (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожен з яких пов’язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище або факт.


4. ВИКОНАЙТЕ ІНТЕРАКТИВНУ ВПРАВУ  Пазли  



11.11.2020

Тема: О.С.Пушкін. Вступ до поеми " Руслан і Людмила"

Дорогі діти, сьогодні ми продовжимо мандрівку чарівними стежками казок. Але на цей раз будемо подорожувати по цікавій, захоплюючій країні Літературної казки. Це надзвичайно красива країна, де ми зустрінемося з новими героями, станемо свідками незвичайних подій і неймовірних розв'язок. А ще будемо вчитися мужності, чесності, справедливості, поваги до інших.

Які твори усної народної творчості називаються казка?

(Казка - це жанр фольклору, розповідь про фантастичні події, які сприймаються, як реальні).

На які види поділяються казки? (Про тварин, фантастичні, соціально-побутові)

Літературна казка з'явилася не як наслідок колективної творчості, її написав конкретний автор.

Літературна казка може бути не лише прозовою ,але і віршованою. Майстром віршованих казок можна по праву назвати генія російської літератури О.С.Пушкіна.

Олександр Сергійович Пушкін народився у Москві у 1799 році у дворянській сім'ї. В родині Пушкіних усі захоплювалися літературою, складали вірші навіть діти. Завдяки своїй бабусі Марії Олексіївні Ганнібал  та няні Орині Родіонівні  маленький Олександр познайомився з народною творчістю. Він дуже любив слухати їх розповіді, а згодом, як майстер-ювелір, поет обробив почуті казки, надав їм витонченої поетичної форми й видав світові справжній діамант. Таким діамантом можна назвати поему "Руслан і Людмила", пролог до якої ми будемо вивчати. До речі, Пушкіну було двадцять років, коли він закінчив роботу над поемою. А почав він її писати, ще коли навчався у Царсько-сільському ліцеї. Перевидаючи поему через 9 років після написання, приєднав до неї вступ, у якому підкреслив казкову основу твору. Початок його був записаний зі слів няні Орини Родіонівни.

 

                    

А ще, діти, деякі дії поеми відбуваються  в палатах київського князя Володимира, оскільки Олександр Сергійович цікавився Україною, та не раз відвідував і Київ, і Одесу.  

Сам "Вступ" було перекладено на 25 мов світу.

Словникова робота

Поема - великий віршований твір, у якому розповідається про життя і подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам.

Пролог  - вступ,

Лукомор'є - казкова країна створена Пушкіним,

витязь -  лицар, воїн,

смарагдовий – яскраво-зелений колір,

ватаг - ватажок, командир,

брег - берег,      

дол - долина.

Виразне читання "Прологу" до поеми "Руслан і Людмила" мовою оригіналу та в перекладі. (Підручник ст. 81-82)

Оригінал  — текст, створений тією мовою, якою володіє і яку обрав автор.

Переклад — відтворення змісту усного висловлювання чи писемного тексту засобами іншої мови.

Перегляд відео мовою оригіналу :  Відео "У Лукоморья дуб зеленый" 

Дайте відповіді на питання:

1.Назвіть казкових персонажів, яких поет згадує у вступі до поеми "Руслан і Людмила"?

2. Запишіть у 2 колонки героїв твору, розподіливши їх на позитивних та негативних.

3. Кого із згаданих казкових персонажів ви зустрічали і в українських казках?

4. Як ми можемо довести, що тут приклад літературної казки?

5. Знайдіть логічні пари - предмет і його ознаку ( за прологом до поеми "Руслан і Людмила" (усно)

Дуб                     бурий               

Ланцюг               грізний

Кіт                       руський

Доріжки              смарагдові

Страхіття            чудові

Берег                   зелений

Витязі                 нечувані

Хвилі                  невідомі

Ватаг                  дикий

Цар                    золотий

Вовк                  морський

Дух                    учений

6. Яким настроєм наповнений «Вступ»?

7. Як сам автор ставиться до світу казок?

8. Що корисного можуть дати казки сучасним дітям?

Домашнє завдання

Вивити напам’ять Вступ до поеми «Руслан і Людмила» або українською, або мовою оригіналу.








Немає коментарів:

Дописати коментар