Тема: М.О.Булгаков. " Собаче серце " як метафора соціальних експериментів революційної доби. Персонажі-"двійники" (Шариков-Швондер). Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури
1. Прочитайте публікацію та розгляньте презентацію!

Сучасники Булгакова сприймали повість «Собаче серце» як гостру політичну сатиру, а сучасні літературознавці розглядають твір як прозору метафору соціальних експериментів революційної доби. Вожді революції 1917 року ставилися до неї як до глобального експерименту з побудови соціалізму в окремо взятій країні (а згодом, як вони очікували, й в усьому світі). За допомогою цього експерименту вони прагнули переформувати людину, пробудити соціальну свідомість у представників робітничого класу. Тобто революціонери мислили себе як творці нового типу людей. Подібний експеримент здійснює і професор Преображенський у Булгакова, але він намагається змінити природу, перетворивши тварину на людину. На уроці ми простежимо, як письменник змальовує хід цього експерименту, дамо оцінку вчинку Преображенського, спробуємо встановити причину невдачі професора. Запам'ятайте!
Поміркуйте над питаннями! 1. Що вам відомо про життя професора Преображенського?2. З якою метою професор підібрав безпритульного пса? 3. У чому суть експерименту професора Преображенського? 4. Яким автор показав професора в сцені підготовки до операції?
5. Яким ми бачимо перед операцією Шарика?
Ознайомтесь!
2. Запишіть в зошит!
Ознайомтесь і дайте усно відповідь на питання.- Чи вдався експеримент професора Преображенського?
3. Ознайомтесь!
4. Накресліть в зошит схему побудови сюжетних елементів у композиції твору.
Повість Булгакова сповнена християнських алюзій (тобто натяків). По-перше, прізвище професора Преображенського — натяк на християнське свято Преображення Господнього. Операцію професор робить 23 грудня, а запис про зникнення хвоста і перше слово істоти в щоденнику спостережень Борменталя датований 6 січня. Таким чином, весь процес перетворення собаки на людину охоплює період з 24 грудня до 6 січня — від католицького до православного Святвечора. Нова людина Шариков з’являється в ніч із 6-го на 7-ме січня — у православне Різдво. Яку роль ці алюзії відіграють у творі? Чи, можливо, це просто випадковий збіг?
Повість Булгакова не тільки поставила перед читачем суспільно-політичні та морально-етичні питання, у творі автор відобразив також характерний для свого часу соціальний конфлікт — протистояння натовпу, масової свідомості й інтелекту, культури. У творі конфлікт вичерпано: протистояння зі Швондером припиняється після дзвінка вченого високопосадовцеві Петру Олександровичу, з Шариковим — після перетворення Поліграфа на Шарика. А як, на вашу думку, можна подолати конфлікт між двома ідеологічними системами в реальному житті?
5. Подумайте над такими питаннями.
1. Хто з героїв повісті бере активну участь у соціальному конфлікті? Хто представляє інтелігенцію, а хто — пролетаріат? 2. Знайдіть у тексті твору та виразно прочитайте монологи професора Преображенського, в яких він висловлює свої погляди на сучасну дійсність.
3. Як ви розумієте слова професора «розруха сидить не в клозетах, а в головах»? 4. Чому професор пов’язує хоровий спів домкому і замерзання труб у вбиральні? 5. Зробіть висновки: якої громадської та етичної позиції дотримується професор Преображенський? Як він ставиться до нових звичаїв у країні? 6. Знайдіть і процитуйте епізоди твору, в яких між професором і Шариковим виникають ідейні суперечки. Про що сперечаються герої? 7. Чи можна визначити авторську позицію у творі? Якщо так, то на чиєму боці автор? 8. Як вирішується конфлікт між професором і Швондером, професором і Шариковим?
6.Образ Шарікова
- Перегляньте відео та прочитайте публікацію. Які враження у вас про героя?
Дослідники стверджують, що у творі існує система двійників. Про Швондера говорять як про двійника і Шарикова, і Преображенського. Адже Швондер справив великий вплив на формування поглядів Шарикова, той фактично озвучує його думки та ідеї. Швондер і Преображенський є двійниками, тому що обидва створюють «нову людину»: професор створив Шарикова як людський організм, Швондер зробив з нього «пролетаря».За словами американського вченого Карла Проффера: «Перша назва “Собаче щастя” значно більше підходить за змістом, адже у Шарикова немає собачого серця». Чи погоджуєтеся ви з цією думкою? Можливо, у зміст назви повісті «Собаче серце» вкладено подвійний зміст. З одного боку, собаче серце — це внутрішня сутність «недолюдини» Шарикова. З іншого, собаче серце Шарика виявляється добрішим і «людянішим» за внутрішню сутність Чугункіна-Шарикова.
7. Працюємо з цитатами . Тисни тут!
Вважаю вдалим і цікавим фільм режисера Володимира Бортка: яскраві образи, створена історична атмосфера , простежується стиль твору М.Булгакова тощо.10. Перегляньте цю кінострічку повністю. (за бажанням)Чудового перегляду!
Італо-німецький фільм ( створений раніше)
Поміркуйте над питаннями!
- Перегляньте відео та прочитайте публікацію. Які враження у вас про героя?
"Собачье сердце", 1976 г. Реж.: Альберто Латтуада
11. Виконай письмово тест у зошиті або на сайті "На урок" - тисни тут! (обери за бажанням)
М. Булгаков "Собаче серце"
1. В якому році відбуваються події повісті?
а)1804;
б) 1864;
в) 1924;
г) 1984.
2. Для чого Преображенський проводив пересадку органів Шарику?
а) Щоб відточити майстерність хірурга;
б)Щоб показати студентам-медикам, як проходить операція по пересадці;
в) Намагаючись створити новий вид істот;
г)Намагаючись розгадати секрет вічної молодості.
3. Яку частину людського мозку пересаджують псу Шарику?
а) Мозок ;
б) Сер ;
в) Зоровий Нерв;
г) Гіпофіз.
4. Скільки років професору Преображенському?
а)70 років ;
б) 60 років ;
в) 50 років ;
г)40 років.
5. Яку оперу їде слухати в театр професор Преображенський?
а)"Аїда" ;
б) "Іоланта";
в) "Травіата" ;
г)Мадам Батерфляй".
6. Хто з героїв носить "отруйно-небесного кольору краватку" і "лакові штиблети з білими гетрами"?
а)Професор Преображенський ;
б) Доктор Борменталь;
в) Швондер ;
г) Шариков.
7. Ким влаштовується на роботу громадянин Шариков?
а) Машиністом метро ;
б) М'ясником на ринку ;
в) Мисливцем за бездомними тваринами;
г)Санітаром у лікарні.
8. Назвіть ім'я та по батькові громадянина Шарікова:
а)Реєстраторів Регістратовіч ;
б) Поліглот Поліглотовіч;
в)Комісар Коміссарович ;
г)Поліграф Поліграфович.
9. Хто з героїв є "європейським світилом науки"?
а) Борменталь;
б) Саблін ;
в) Преображенський ;
г) Швондер.
10. 10 Хто з героїв дає Шарикову переписку Енгельса?
а) Швондер ;
б) Доктор Борменталь;
в) Зіна;
г) Дар'я Петрівна.
11. Опудало якої тварини не подобається Шарику в кабінеті професора?
а) Сови;
б) Медведя;
в) Папуги;
г) Орла.
12. Чого домагався Шариков?
а) Хорошої і цікавої роботи;
б)Прописки і кімнати в квартирі професора Преображенського;
в) Виселення професора з квартири;
г) Постійних освітніх занять для отримання професії.
М. Булгаков "Собаче серце"
1. В якому році відбуваються події повісті?
а)1804;
б) 1864;
в) 1924;
г) 1984.
2. Для чого Преображенський проводив пересадку органів Шарику?
а) Щоб відточити майстерність хірурга;
б)Щоб показати студентам-медикам, як проходить операція по пересадці;
в) Намагаючись створити новий вид істот;
г)Намагаючись розгадати секрет вічної молодості.
3. Яку частину людського мозку пересаджують псу Шарику?
а) Мозок ;
б) Сер ;
в) Зоровий Нерв;
г) Гіпофіз.
4. Скільки років професору Преображенському?
а)70 років ;
б) 60 років ;
в) 50 років ;
г)40 років.
5. Яку оперу їде слухати в театр професор Преображенський?
а)"Аїда" ;
б) "Іоланта";
в) "Травіата" ;
г)Мадам Батерфляй".
6. Хто з героїв носить "отруйно-небесного кольору краватку" і "лакові штиблети з білими гетрами"?
а)Професор Преображенський ;
б) Доктор Борменталь;
в) Швондер ;
г) Шариков.
7. Ким влаштовується на роботу громадянин Шариков?
а) Машиністом метро ;
б) М'ясником на ринку ;
в) Мисливцем за бездомними тваринами;
г)Санітаром у лікарні.
8. Назвіть ім'я та по батькові громадянина Шарікова:
а)Реєстраторів Регістратовіч ;
б) Поліглот Поліглотовіч;
в)Комісар Коміссарович ;
г)Поліграф Поліграфович.
9. Хто з героїв є "європейським світилом науки"?
а) Борменталь;
б) Саблін ;
в) Преображенський ;
г) Швондер.
10. 10 Хто з героїв дає Шарикову переписку Енгельса?
а) Швондер ;
б) Доктор Борменталь;
в) Зіна;
г) Дар'я Петрівна.
11. Опудало якої тварини не подобається Шарику в кабінеті професора?
а) Сови;
б) Медведя;
в) Папуги;
г) Орла.
12. Чого домагався Шариков?
а) Хорошої і цікавої роботи;
б)Прописки і кімнати в квартирі професора Преображенського;
в) Виселення професора з квартири;
г) Постійних освітніх занять для отримання професії.
М.О.Булгаков. "Собаче серце" .Українські сторінки життя і творчості письменника
Відео про життєвий шлях письменника 👉 Булгаков .
Екранізація повісті М.О.Булгакова " Собаче серце" 👉 https://www.youtube.com/watch?v=aOE_3_Ws4y0
Урок зарубіжної літератури 9 клас
Тема. Урок розвитку мовлення. Образи «маленьких
людей» у російській літературі першої половини XIX століття
Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення
Розум іде наперед, коли йдуть наперед усі моральні сили в людині.
М. Гоголь
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
• «Усне малювання» (складання опису )
Кожна дитина для роботи отримує декілька слів. До кожного обраного слова — теми учні
підбирають по три слова — асоціації і, використавши підібрані слова, складають
3 речення, пов'язані за містом.
Варіанти слів
• варіант. Сміх, нікчема, сум, втрата.
• варіант. Самотність, безвихідь, душа,
приреченість.
Учитель. Ми вміємо мислити, володіємо вмінням
формувати думку. Отож, рухаємося далі
Опрацювати матеріал та виконати завдання
«Маленька людина» в літературі — визначення доволі різних
героїв, яких об’єднує те, що вони займають найнижчі місця в соціальній
ієрархії, і ця обставина визначає їхню психологію та громадську поведінку (приниженість,
поєднана з почуттям несправедливості, ураженої гордості). Тому маленька людина
виступає як опозиція до іншого персонажа — людини високопоставленої, «значної
особи», а розвиток сюжету будується як історія приниження, нещасття. Тема
«маленької людини» — інтернаціональна і бере свій початок ще в літературі
античності.
У Гоголя було надзвичайне вміння: бачити в малому — велике, у
смішному — трагічне, у буденному — найважливішу ознаку часу. Письменник завжди
виходив із положення, що кожна людина має свою цінність, своє призначення. Саме
ця авторська позиція стає підґрунтям будови твору «Шинель».
Тему «маленької людини» в повісті «Шинель» Гоголь розкриває як
важливу, болючу проблему людства. Повість постала з анекдоту про чиновника,
який помер через втрату шинелі. Виходить, що людське життя і шинель виступають
як рівноцінні явища, а, можливо, шинель ще й перевищує своєю цінністю. Як
митець, Гоголь не тільки не може пристати на таку думку, а й засобами мистецтва
доводить протилежне.
Звичайно, долю Башмачкіна найлегше пояснити соціальними
умовами, які робили з людини гвинтик у великому державному апараті. Але Гоголь
на власному досвіді знав, що так легко все в житті не пояснюється. Він сприймав
життя людини як шлях до вдосконалення, як набуття великих істин. Всяка людина
народжується маленькою, а потім починається її шлях до великої людини. Можливо,
автор навмисне не розповідає про становлення Акакія Акакійовича, бо цього
становлення і не було зовсім, що він так і залишився «маленьким». Про це свідчить
ставлення до нього в департаменті, де до нього не виявляли ніякої пошани.
Навіть сторожи, які за своїм соціальним станом були значно нижче Башмачкіна,
«не тільки не вставали при його появі, навіть не дивилися на нього, наче через
приймальню пролетіла звичайна муха». Чиновники глузували з нього «скільки
ставало канцелярської дотепності», але ці жарти, скоріше, походили на жарти
більших хлопчаків над меншим: розказували при ньому вигадані про нього ж
пригоди; про його хазяйку, говорили, що вона його б’є, «сипали на голову йому
папірці, називаючи це снігом». Акакій Акакійо-вич зносив усе покірно. Тільки
коли надто вже нестерпний був жарт, він проказував: «Лишіть мене! Нащо ви мене
кривдите?». І лише одному з усіх «дотепників» почулося в словах героя інші
слова, ті, що хотів сказати й письменник: «Я брат твій».
Акакій Акакійович належить до тих людей, які позбавлені
навіть можливості захищатися. Але там, де панує сильний, Башмачкіним немає
місця. Трагедія Башмачкіна полягає у тому, що його позбавлено навіть права на
людське існування. Акакій Акакійович перестає сприймати світ. Одного разу новий
столоначальник вирішив «підвищити» нещасного чиновника і доручив йому не
переписати папір, скласти новий. Це не було складно, треба було лише замінити
форми дієслова з першої особи на третю. Як не бився Акакій Акакійович, а нічого
в нього не вийшло. Ніяк не міг він розібратися, хто «ми», хто «вони». Але не
може людина відгородитися від світу. Настав час, коли і Башмачкін це відчув.
Його стара шинель, або «капот», як називали це вбрання дотепники з
департаменту, протерся. Акакій Акакійович відчув, що йому холодно. Тепер
смислом життя Баш-мачкіна стає нова шинель. І шлях, яким іде до своєї мети
герой, Гоголь змальовує як високе служіння. Щось побожне є у ставленні Акакія
Ака-кійовича до майбутньої шинелі, наче він закохався у неї. Він служить їй, як
ідолу: радо відмовляє собі у їжі, забуває свою роботу.
Нова шинель круто змінює життя Акакія Акакійовича і ставлення до
нього чиновників. Але ввечері того ж дня, коли він вперше одягнув шинель, вона
«пішла від нього з молодиком з великими вусами».
В останній частині повісті Башмачкін намагається
повернути свою шинель. Він вперше в житті не приходить на роботу, бо йому треба
до «значної особи», щоб та помогла врятувати шинель. Але все марно. Висока
особа, навіть не дослухавши, чого прийшов Акакій Акакійович, гонить його геть.
Надії рухнули. І Акакій Акакійович помирає.
У фіналі твору постать Башмачкіна набуває гротескових рис
романтичного героя. Після своєї смерті він стає месником. Принаймні, так
вважають ті, хто потерпав від грабіжників. Фантастика у «Шинелі» стає засобом
розкриття головної ідеї твору. Вона повертає нас до початку повісті, де йшлося
про можливість іншої долі героя. Він міг стати приборкувачем зла, дужим і
міцним. Але не став. Від покірності Акакія Акакійовича звільнила тільки смерть.
Висновок. Гуманістичний пафос письменника виявився у глибокому співчутті «маленькій людині». Правдиве зображення життя простих людей у творчості Гоголя нерозривно пов’язано з осудом соціальних умов, які не дають можливості розкритися особистості.
«Кольоропис» Запис у зошиті. Розкрийте зміст понять та надайте
їм кольору. Опорні поняття: гуманістичний пафос, соціальні умови, іронія,
фантастика, біль за людину, співчуття «маленькій людині»
«Мозковий штурм» Аргументуйте власну точку зору.
• Які почуття викликає у вас Акакій Акакійович?
• Що нового ви побачили в розкритті Гоголем теми
чиновництва?
• У чому, на вашу думку, криються причини трагічного
становища Башмачкіна?
3. «Кола Вена»: образ «маленької людини».
Порівняльна характеристика Акакія Акакійовича та Максима Максимовича
• Рефлексія Написання есе («вільного письма») на
тему «Чи міг Акакій Акакійович змінити своє життя?»
Немає коментарів:
Дописати коментар